Butikowa Agencja Marketingowa / Kielce, Warszawa

Dizajn / Marketing / Technologia
Agencja Marketingowa

Zagrożenia komunikacji marki w serwisach społecznościowych

Serwisy społecznościowe takie jak Facebook stały się potężnym narzędziem pozwalającym konsumentom na wyrażanie swoich krytycznych opinii. Nawet jedna negatywna informacja rozesłana pomiędzy użytkownikami może doprowadzić do zmiany postrzegania danej marki.

Krytyka pojawiająca się w profilach nie służy budowaniu pozytywnej atmosfery dialogu

Nie zawsze duża liczba fanów gwarantuje o sukcesie marki na Facebooku. Marki prowadzące komunikację w serwisach społecznościowych takich jak Facebook narażone są na krytykę ze strony niezadowolonych użytkowników, bądź też mogą paść ofiarą nieetycznych zachowań konkurencji.

Pomimo tego, że wulgarne wpisy mogą być usuwane to ich monitorowanie jest trudne (przy tak znacznej liczbie wypowiedzi fanów), a ponadto granica pomiędzy krytyką a wulgarnością uzasadniającą usunięcie wpisu nie jest zawsze klarowna. Przykładowo jeden z fanów marki Vectra na wpis dotyczący światowego dnia asteroid odpowiada

szkoda że wieczorem żaden kanał discovery nie działa,rezygnuję czym prędzej z waszych usług !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!dodali planszę usterki techniczne,jak w PRL szkoda słów!!!!!!!!!!” [pisownia oryginalna].

Zgubne regulaminy

Zarządzający marką muszą pamiętać o licznych obostrzeniach komunikacji marketingowej nakładanych przez dany serwis społecznościowy. Przykładowo do niedawna regulamin Facebooka zabraniał organizowania konkursów przy pomocy tablicy. Złamaniem regulaminu było także informowanie o zwycięstwie na fan page’u lub poprzez system wiadomości Facebooka.

Z drugiej strony Facebook nie daje gwarancji stałej obecności profilu marki w Sieci, serwis może zamknąć stronę fanowską bez podania jakichkolwiek przyczyn. Przekonały się już o tym takie marki jak: Obsessive czy też Zbigniew Stonoga.

Wizerunek serwisu społecznościowego

Facebook to zło wcieloneTim Berners-Lee

Na promocje marek w serwisie społecznościowym ma wpływ także wizerunek samego serwisu, nie dla wszystkich jednoznacznie pozytywny. Można spotkać skrajne opinie m.in. twórca internetu Tim Berners-Lee ostrzega przed Facebookiem, twierdząc. że społecznościowa obsesja jest szkodliwa, a Facebook izoluje internautów od innych aspektów sieci.