Autenta DMT Agencja — dizajn marketing technologia

Nowe obowiązki dla właścicieli stron internetowych

Lipiec 24, 2014 10:15 pm

Półtora rok temu próbowałem wyjaśnić, jako koordynator grupy zadaniowej ds. cookies IAB Polska, dlaczego nowe prawo istotnie wpływało (i wpływa) na właścicieli stron internetowych oraz jak do nowych przepisów skutecznie się dostosować. Temat cały czas jest aktualny, dlatego przytaczam poniżej w całości artykuł, który pojawił się w Online Marketing Polska w wydaniu Marzec-Kwiecień 2013.

Już 22 marca br. Wchodzi w życie część przepisów znowelizowanego prawa telekomunikacyjnego dotycząca plików cookies, tzw. „ciasteczek”. Decyzją Parlamentu Europejskiego została wprowadzona regulacja nakazująca każdemu właścicielowi serwisu internetowego uzyskanie zgody użytkowników na instalowanie „ciasteczek” w wykorzystywanych przez nich urządzeniach. Trwają prace nad jednolitym rozwiązaniem dla całej branży – wytycznymi, których wdrożenie będzie rekomendowane przez IAB Polska. W ciągu najbliższych tygodni IAB Polska dostarczy Państwu szczegółowej wiedzy, instrukcji oraz zaleceń, aby być w zgodzie z przepisani oraz zadbać o właściwe poinformowanie użytkowników.

Dlaczego musimy wprowadzić zmiany?

Komisja Europejska uznała, że obecna wiedza internautów na temat „ciasteczek” jest niewystarczająca. Z racji tego, że każdorazowa zgoda na „ciasteczko” mogłaby być uciążliwa, ustawodawca postanowił, że internauta może ją wyrazić za pomocą ustawień przeglądarki internetowej. Internauta musi być jednak o działaniach „ciasteczek” poinformowany.

Nowelizacja Prawa Telekomunikacyjnego (Dziennik Ustaw z 21.12.2012, poz. 1445), dostosowująca polskie przepisy do dyrektyw unijnych 2009/136/WE i 2009/140/WE, weszła w życie 21 stycznia br. Najbardziej interesujące wydawców internetowych zmiany ustawy, dotyczące plików cookies, tzw. „ciasteczek” (art. 173 PT), obowiązywać będą natomiast od 22 marca 2013 r.

Artykuł 173 Prawa Telekomunikacyjnego: informacja i zgoda

Dotychczasową możliwość wyrażenia sprzeciwu wobec stosowania cookies (opt-out) zastąpiono koniecznością uzyskania świadomej zgody użytkownika witryny internetowej/ serwisu na ich wykorzystanie (opt-in). Nowa ustawa stanowi, że może on wyrazić zgodę na „ciasteczka” za pomocą ustawień przeglądarki. Co istotne, musi być przedtem poinformowany – bezpośrednio, łatwo, zrozumiale – o działaniu plików cookies, celach ich wykorzystywania, spełnianych przez nie funkcjach oraz o możliwości określenia przez niego warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do plików cookies. Od chwili uzyskania informacji o cookies decyzja (a także jej brak w postaci braku zmiany domyślnych ustawień przeglądarki umożliwiających przetwarzanie cookies) będzie wyrazem świadomego aktu woli użytkownika.

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska postanowił opracować wytyczne, które pomogą wszystkim podmiotom działającym w internecie zrealizować nowe wymogi prawne w zakresie zamieszczania i korzystania z plików cookies. IAB Polska planuje opracowanie tych wytycznych we współpracy z Urzędem Komunikacji Elektronicznej. Gdy tylko opracowanie się pojawi, w pierwszej kolejności otrzymają go członkowie IAB Polska oraz czytelnicy „Online Marketing Polska”. Będziemy go do Państwa niezwłocznie rozsyłać e-mailem wraz z autorskim komentarzem i przykładami.

Szymon